اطلاعات تماس

021-44893645

MaaliMan.ir@gmail.com

مارا در شبکه های اجتماعی فالو کنید

تعریف استهلاک در حسابداری | روش های محاسبه استهلاک دارایی ها در حسابداری

تعریف استهلاک در حسابداری | روش های محاسبه استهلاک دارایی ها در حسابداری

استهلاک در حسابداری: اگر در رشته حسابداری کار می‌کنید یا صاحب شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ هستید بهتر است این پست از مالی من را از دست ندهید.

تعریف استهلاک

با گذشت زمان، فرسودگی و فرسایش باعث می‌شود که ارزش دارایی‌ها کاهش پیدا کند و به یک عدد ثابت برسد.

 زمانی که دارایی‌ها کارایی خود را از دست دهند و ارزش آن‌ها کاهش پیدا کند را استهلاک می‌گویند.

 تمام هزینه‌هایی که برای کاهش ارزش‌ دارایی‌ها به شرکت تحمیل می‌شود را هزینه استهلاک دارایی می‌گویند.

بعد از آشنا شدن با تعاریف استهلاک بهتر است بدانید که هزینه استهلاک در پایان هر سال محاسبه می‌شود

و بر اساس یک جدول که از سمت اداره امور حسابداری به شرکت‌ها داده می‌شود سنجیده خواهند شد.


پست مرتبط: آشنایی با خدمات مشاوره مالی موسسه حسابداری مالی من


تعریف استهلاک در حسابداری

برای اینکه بتوانید درک بیشتری از این مفهوم داشته باشید

توصیه می‌کنیم تا مواردی که در زیر گفته می‌شود را بخاطر بسپارید.

این موارد شامل:

  • ارزش اسقاط: زمانی که شما یک دارایی ثابت را به فروش می‌گذارید و یک مبلغ را برای آن پیش‌بینی می‌کنید به عنوان ارزش اسقاطی نامیده می‌شود.
  • عمر مفید: مدت زمانی که شما می‌توانید از دارایی‌های ثابت استفاده کنید عمر مفید گویند.
  • بهای تمام شده: هزینه و بهایی که برای ساخت یا خرید یک دارایی کنار گذاشته شده را بهای تمام شده می‌گویند.

انواع استهلاک در حسابداری

انواع استهلاک در حسابداری شامل دو نوع می‌باشد

که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد و درباره هرکدام توضیحات مختصری را خواهیم گفت.

استهلاک دارایی‌های نامشهود

استهلاک دارایی های نامشهود
استهلاک دارایی های نامشهود

یکی از انواع استهلاک حسابداری، استهلاک دارایی‌های نامشهود می‌باشد که معمولاً برای فعالیت‌های مستمر و عادی در شرکت‌ها استفاده خواهد شد.

این نوع استهلاک برای سرمایه‌گذاری یا فروش محصولات استفاده نمی‌شود.

مانند سرقفلی، حق اختراعات و اکتشافات…

 دارایی‌های نامشهود بدون اینکه به مدت زمان عمر آن‌ها توجهی شود باید مستهلک شوند که معمولاً نباید بیشتر از ۴۰ سال طول بکشد.

به طور معمول برای این نوع از دارایی‌ها از ارزش اسقاط استفاده نمی‌شود.

همچنین برای اینکه شما بتوانید دارایی‌های نامشهود را ثبت کنید دو روش وجود دارد:

در روش اول؛ ارزش دفتری دارایی‌ها باید به صورت بستانکار ثبت شود و در روش دوم؛ ثبت استهلاک‌ها به صورت جداگانه در حساب استهلاک انباشته شود.

اما نوع دوم استهلاک در حسابداری، استهلاک دارایی‌های مشهود می‌باشد که در این نوع از دارایی‌ها تمامی محصولات وجود فیزیکی دارند.

مانند: ماشین آلات

 اموال

استهلاک دارایی‌های مشهود

 که خود آن‌ها به سه دسته:

 استهلاک پذیر

 استهلاک ناپذیر

 نقصان پذیر

 تقسیم می‌شوند.

استهلاک پذیر:

استهلاک پذیرها دارای عمر محدود و مشخصی هستند و در طی این مدت مستهلک و فرسوده خواهند شد.

استهلاک ناپذیر:

استهلاک ناپذیرها عمر نامحدود دارند و با گذشت زمان فرسوده نشده و از ارزش آن‌ها کم نخواهد شد.

نقصان پذیر:

معمولا نقصان پذیرها به دلیل استخراج در حال تمام شدن هستند مانند: معادن.


پست پیشنهادی: یک موسسه حسابرسی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ | بهترین شرکت حسابداری در تهران

نحوه محابه استهلاک در حسابداری

عوامل استهلاک دارایی‌ها

شاید سوالی که ذهن شما را درگیر کرده این باشد که چه عواملی باعث استهلاک و فرسوده شدن دارایی‌ها در حسابداری خواهد شد؟

در پاسخ این سوال می‌توان گفت عوامل زیر باعث مستهلکی می‌شوند:

  • زمانی که به مرور زمان از دارایی‌ها استفاده و به کار گرفته شوند.
  • گذر زمان
  • زنگ زدگی و پوسیدگی
  • نداشتن کیفیت
  • ناخالصی که باعث تعویض و از کار افتادگی زودرس خواهد شد.

روش‌هایی برای محاسبه و ثبت استهلاک در حسابداری

روش های محاسبه استهلاک در حسابداری
روش های استهلاک در حسابداری

روش‌های زیادی برای محسابه و ثبت استهلاک در حسابداری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

زمان

یکی از این روش‌ها، روش زمان خواهد بود که مبلغ هزینه استهلاک در طول عمر مفید به صورت ثابت و یکسان بوده ولی با گذر زمان ارزش این دارایی‌ها کم خواهد شد.

برای محاسبه این گونه از استهلاک‌ها از روش خط مستقیم استفاده می‌شود.

این روش بدین صورت است که ارزش اسقاط  را از بهای تمام شده آن دارایی کم کرده و به عمر مفید آن تقسیم می‌کنند.

محصول یا تغییر هزینه در هر دوره

اگر برای محاسبه و ثبت استهلاک در حسابداری از روش محصولات یا تغییر هزینه در هر دوره استفاده می‌کنید باید به میزان فعالیت و ساعت‌های کارکرد دارایی‌های ثابت توجه شود.

معمولا این روش برای دارایی‌هایی که در خط تولید هستند استفاده بیشتری دارد.

در این روش شما باید ارزش اسقاط را از بهای تمام شده کم کرده و بر کل ساعت‌های کاری آن تقسیم کنید.

میزان تولید

معمولاً در هر شرکتی مبلغی را برای استهلاک دارایی‌ها در هر واحد در نظر می‌گیرند.

در روش میزان تولید برای محاسبه استهلاک در حسابداری این مبلغ باید ثابت بماند.

اگر برای محاسبه استهلاک حسابداری از این روش استفاده می‌کنید پس بدانید که به طور معمول برحسب این روش استهلاک انباشته به میزان محصولی که تولید می‌شود بستگی خواهد داشت.

همچنین بهای تمام شده دارایی از ارزش اسقاط کم شده و بر کل تعداد تولیدات تقسیم خواهد شد.

در نهایت آن را در میزان تولید سالانه ضرب خواهند کرد و به این ترتیب شما می‌توانید از هزینه استهلاک در هر دوره برحسب میزان تولیدتان آگاه شوید.

مجموع سنوات

مجموع سنوات یکی دیگر از روش‌ها برای محاسبه و ثبت استهلاک در حسابداری می‌باشد.

در این روش برای بدست آوردن هزینه استهلاک ارزش اسقاطی را از بهای تمام شده آن کم کرده و بر مجموعه سال‌های عمر مفید تقسیم می‌کنیم.

برای این دارایی‌ها شش سال تعریف می‌شود و مجموع آن‌ها برابر با ۲۱ خواهد شد.

مانده نزولی

اگر از روش مانده نزولی استفاده می‌کنید برای محاسبه استهلاک در حسابداری باید

بهای تمام شده دارایی‌های ثابت را از مانده حساب استهلاک انباشته مربوط به آن دارایی کم کرده و حاصل را در نرخ استهلاک ضرب کنید.

وجوه استهلاکی

معمولا برای تامین مالی شرکت‌های عمرانی و بزرگ می‌توانید از روش وجوه استهلاک استفاده کنید.

وجوه استهلاکی را برای پوشش دادن اوراق صنایع استخراجی مانند: زغال سنگ, نفت و غیره استفاده خواهند کرد.

زیرا دارای‌هایی که در این بخش وجود دارند در حال تمام شدن و هدر رفت هستند.


مطلب پیشنهادی: تفاوت فرد حسابدار و حسابرس در چیست؟


مروری بر آنچه که گفته شد

همانطور که مستحضر هستید، تمام دارایی‌های ثابتی که در یک شرکت وجود دارند بعد از گذشت زمان دچار فرسودگی شده و از ارزش دارایی‌ها کاسته می‌شود.

هر کدام از دارایی‌ها می‌توانند به سه دسته استهلاک پذیر، استهلاک ناپذیر و نقصان پذیر تقسیم‌بندی شوند.

استهلاک پذیرها دارای یک تاریخ انقضا بوده و بعد از آن دچار فرسودگی می‌شوند

اما استهلاک ناپذیرها محدودیت زمانی نخواهند داشت و ماندگار هستند.

 شایان ذکر است که روش‌های متنوعی برای محاسبه استهلاک در حسابداری وجود دارد و شما بهتر است

از روش مناسب و بر حسب متغیرهایی مانند: دارایی, نوع کسب و کار استفاده کنید که معمولا نوع خط مستقیم و مانده نزولی بیشتر استفاده می­شود.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*