اطلاعات تماس

021-44893645

MaaliMan.ir@gmail.com

مارا در شبکه های اجتماعی فالو کنید

انحلال شرکت یعنی چه؟ | مراحل و دستورالعمل انحلال شرکت

انحلال شرکت یعنی چه؟ | مراحل و دستورالعمل انحلال شرکت

انحلال شرکت‌ ها

انحلال شرکت‌‌ به معنی تعطیل شدن شرکت، از بین رفتن شرکت‌ها، برچیده شدن شرکت‌ها است.

اگر چنین اتفاقی برای شرکت‌ها افتاد، بایستی سهامداران و شرکا این موضوع را بصورت کاملا رسمی به اداره ثبت شرکت‌ ها و موسسات اعلام کنند تا انحلال به صورت رسمی تصویب شود.


خدمات ثبت یا انحلال شرکت توسط موسسه “مالی من”


وقتی که چند نفر فکر، انرژی، سرمایه، وقت و تخصص خود را در قالب یک شرکت به اشتراک می‌گذارند و سپس برای ثبت شرکت اقدام می‌کنند در کل یک شرکت حقوقی و رسمی را به وجود می‌آورند. این شرکت بعد از مدتی به دلایل مختلفی ممکن است که دچار انحلال شود.

زمانی که در مورد انحلال شرکت‌ها صحبتی پیش می‌آید همه فکر می‌کنند که کار و شرکت شما کاملا به پایان رسیده است در حالی که این تفکر اشتباه است.

انحلال شرکت‌ها ممکن است به هردلیلی اتفاق بیفتد ولی این انحلال شرکت‌ها به معنای پایان دادن به شرکت‌ها و کسب کار برای همیشه نیست، این شرکت‌ها ممکن است به دلایلی از جمله: ادغام این شرکت با شرکت‌های دیگر، به راه انداختن کسب و کارهای گوناگون و مواردی دیگر می‌تواند به کار شرکت شما پایان بدهد.

دلایل انحلال شرکتها

پیگیری انحلال شرکت

۱- انحلال قهری

این نوع انحلال اجباری است و زمانی انجام می‌شود که شرکت شما ورشکست شده باشد، لازم به توضیح است که برای انحلال ورشکستگی نیازی به حکم دادگاه نیست و شما می توانید بدون اینکه به این حکم نیاز داشته باشید شرکت خود را منحل نمایید.

۲- انحلال با تصمیم مجمع عمومی

منظور از مجمع عمومی یعنی سهامداران، مدیران، شرکا هستند. با توجه به تصمیمی که این مجمع عمومی می‌گیرد، شرکت می تواند منحل شود که در این صورت انحلال شرکت به صورت کاملا اختیاری صورت گرفته است.

۳- انحلال با حکم قضایی

در بعضی ار موارد دادگاه حکمی مبنی بر منحل کردن شرکت‌ها صادر می‌کند، که در این صورت انحلال شرکت‌ها بصورت اجباری است. در این نوع انحلال دادگاه به شرکت مورد نظر ۶ ماه فرصت می‌دهد تا اینکه ایرادات وارده را برطرف کند، در صورت برطرف نکردن، دادگاه حکم انحلال را صادر خواهد کرد.

دلایل اصلی برای منحل شدن شرکت‌ها

۱- ممکن یا ناممکن شدن موضوع فعالیت شرکت

در برخی موارد موضوعی که شرکت بر مبنای انجام آن بنا شده است، ناممکن می‌شود که در این صورت شرکا تصمیم به انحلال می‌گیرند. در بعضی موارد نیز موضوعی که شرکت بر مبنای آن شکل گرفته است ،انجام شده و به پایان می‌رسد در این صورت نیز شرکت می‌تواند بنا به تصمیم شرکا منحل گردد.

برای مثال در شرکت‌هایی که برای استخراج از معادن بنا شده‌اند در صورتی که ماده مورد نظر استخراج و به اتمام رسید در این صورت کار شرکت به اتمام رسیده و شرکت منحل می‌گردد.

۲- تاریخ انقضای شرکت

در مواردی ممکن است شرکت‌هایی که تشکیل می‌شوند دارای مدت زمان باشند که در صورت به اتمام رسیدن این مدت زمان کار شرکت و شرکای آن به اتمام می‌رسد.

۳- تصمیم به انحلال توسط سهامداران

در این مورد اگر تمام شرکا تصمیم بر انحلال بگیرند در این صورت به راحتی می‌توان شرکت را انحلال کرد.

۴- کم شدن تعداد شرکا

در بعضی از موارد شرایطی پیش می‌آید که شرکای شرکت کنارگیری می‌کنند و تنها یکی از شرکا باقی می‌ماند که در این صورت شرکت به صورت خودبخودی منحل می‌شود. البته لازم بذکر است که اساسنامه بین شرکا برای منحل شدن شرکت چه تصمیماتی گرفته باشند.

برای مثال ممکن است در اساسنامه شرکت ذکر شده باشد که در صورت کاره گیری حتی یکی از شرکا شرکت منحل خواهد شد در این صورت اگر یکی از شرکا کنارگیری کند در این صورت شرکت بنا به این اساسنامه منحل می‌گردد.

۵- ورشکستگی شرکت

در برخی موارد پیش می‌آید که شرکت از پرداخت کردن پولی که بر عهده داشته است برنیاید و دچار ورشکستگی شود و اعلام ورشکستگی نمایید. بعد از صدور حکم ورشکستگی  شرکت به هیچ عنوان حق ندارد که در امور داخلی شرکت دخالتی داشته باشد، که در صورت این ورشکستگی ممکن است شرکت انحلال شود.

دستورالعمل انحلال شرکت

پیگیری انحلال شرکت و مراحل آن

در مطالب بالا به دلایل انحلال اشاره کردیم و اکنون می‌خواهیم بیان کنیم که برای منحل نمودن شرکت‌ها چه کارهایی باید انجام داد.

۱- در ابتدای کار برای اینکه شرکت منحل شود باید سهامداران در این مورد به نتیجه برسند.

۲- در شرکت‌ها شخصی تحت عنوان مدیر تصفیه شناخته می‌شود برای اینکه شرکتی منحل شود باید این مدیر موافقت خود را مبنی بر انحلال شرکت اعلام نمایید.

۳- تنظیم کردن صورتجلسه برای انحلال شرکت و امضای آن توسط کلیه سهامداران شرکت

۴- یکی از اعضای شرکت را به عنوان مدیر تصفیه انتخاب نموده و در صورتجلسه اعلام می‌نمایند. مدیر تصفیه وظیفه دارد که تمامی حساب‌ها را تصفیه نماید. در برخی موارد ممکن است که مدیر تصفیه جزو شرکا نباشد، که در این صورت باید حتما مدارک این شخص را به اداره ثبت فرستاده شود.

۵- تعین کردن محل تصفیه حساب‌ها

۶- مراجعه نمودن به سامانه اداره ثبت و ثبت نمودن بارگذاری صورتجلسه در  این سامانه

۷- ثبت نهایی صورت جلسه

۸- ارسال نمودن این صورتجلسه به اداره مربوط به ثبت شرکت‌ها از طریق باجه پستی

۹- بعد از چند روز نتیجه بر روی سایت اداره ثبت قابل رویت خواهد بود.

۱۰- مراجعه نمودن مدیر تصفیه به اداره ثبت برای اینکه مدارکی که برای دریافت گواهی انحلال شرکت لازم است را امضا نموده و آگهی مربوط به انحلال را دریافت نماید.

۱۱- و در آخر باید آگهی انحلال در روزنامه رسمی و همچنین روزنامه کثیرالانتشار به ثبت رسیده و به اطلاع همه برسد.

نکته مهمی که قابل تامل است این هست که در بعضی مواقع شرکایی در شرکت هستند که دارای سهامی بیش از ۵۰ درصد دارند، در این صورت اگر این افراد تصمیم به انحلال بگیرند در این صورت شرکت منحل می‌شود.

گواهی انحلال شرکت

سوال های پر تکرار در مورد دستورالعمل انحلال شرکت

۱- انحلال نمودن شرکت چقدر زمان می‌برد؟

انحلال کردن شرکت از زمان تنظیم صورت جلسه تا ثبت آگهی در روزنامه کثیرالانتشار  حدود ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد.

۲- برای ثبت انحلال چه مدارکی لازم است؟

کپی شناسنامه و کارت ملی با اصل شناسنامه و کارت ملی همه سهامداران، اصل صورت جلسه که توسط سهامداران امضا شده است، اگر وکیل به نمایندگی از سهامداران پیگیر انحلال شرکت است، باید اصل وکالتنامه نیز به اداره ثبت ارئه گردد.

نتیجه گیری:

در این مقاله در مورد انحلال شرکت‌ها صحبت شد و گفته شد که منظور از انحلال شرکت‌ها یعنی پایان دادن به کار شرکت‌ها نیست و این کنارگیری به طور موقت بوده و به این گونه که دوباره می‌توان آن را راه‌اندازی نمود.

در ادامه مطالبه به دلایل انحلال از جمله: قهر کردن، ورشکستگی، کم شدن تعداد شرکا، تاریخ انقضای شرکت و مواردی از این قبیل اشاره شد و در نهایت به چگونگی انحلال شرکت اشاره کردیم. امیدواریم که مطالب این مقاله برای انحلال شرکت‌ها موثر و مفید واقع شود.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*