اطلاعات تماس

021-44893645

MaaliMan.ir@gmail.com

مارا در شبکه های اجتماعی فالو کنید

دفاتر حسابداری: دفتر رسمی و غیر رسمی

دفاتر حسابداری: دفتر رسمی و غیر رسمی

دفتر رسمی و غیر رسمی

دفتر رسمی و غیررسمی حسابداری به لحاظ اداری و مالی از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند و از این رو دانستن مفهوم و همچنین کاربرد آن‌ها نیز برای هر چه صحیح پیش بردن امور حسابداری قابل توجه می‌باشد.

دفتر رسمی و غیر رسمی یکی از ابزارهای کاربردی و اصلی در حسابداری به شمار می‌روند. تمامی رویدادهای مالی که در شرکت‌ها و موسسات فعال انجام می‌شود، در این دفاتر به ثبت می‌رسند.

همچنین یکی دیگر از کاربردهای اصلی و حائز اهمیت این دفاتر، تهیه و تنظیم اظهارنامه‌هایی است که در حسابداری یکی از اصول و نکات اساسی اطلاعات مالی به شمار می‌رود.

در ادامه به بررسی اصولی تری از دفتر رسمی و غیر رسمی خواهیم پرداخت.


خدمات حسابداری مالی توسط تیم حرفه‌ای مالی من – با ما تماس بگیرید.


دفاتر قانونی به چه معنا است؟

دفاتر قانونی به طور کلی در حسابداری به صورت مدیریت، ثبت و نگهداری تمامی اسناد مالی تعریف می‌شوند. این دفاتر به دلیل داشتن قوانین تعیین شده کاربردی، در اصلاح امور و یکسان سازی آنها نقش اساسی دارند.

دفاتر حسابداری به دو دسته دفاتر رسمی و دفاتر غیر رسمی تقسیم بندی می‌شوند که:

  • دفاتر رسمی (قانونی)
  • دفاتر غیر رسمی (دفاتر کمکی)

بنگاه‌های اقتصادی هستند که کلیه اطلاعات مالی، سندهای حسابداری خود را در دفاتر حسابداری به ثبت می‌رسانند.

دفاتر رسمی حسابداری| دفاتر قانونی حسابداری

پلمپ دفاتر قانونی چیست؟
راهنمای پلمپ دفاتر قانونی

این دفاتر از این جهت قانونی هستند که بیشتر برای حسابرسی‌های مالیاتی ارائه می‌شوند. از این رو به این دفاتر دفاتر قانونی و یا رسمی گفته می‌شود.

از جمله دفاتر رسمی حسابداری می‌توان به دفاتر:

اشاره نمود. توجه داشته باشید که تنظیم دفاتر رسمی برای بنگاه‌های اقتصادی از الزامات محسوب می‌شود. در ادامه اشاره‌ای به هرکدام از این دفاتر خواهیم داشت.

دفتر روزنامه | دفاتر رسمی

در دفاتر روزنامهای تمامی تراکنش‌های مالی به صورت روزنامه پارتیشن بندی و سپس در تاریخ معینی به ثبت می‌رسند. دفاتر روزنامه خود به دو دسته:

  • دفاتر روزنامه اختصاصی
  • دفاتر روزنامه عمومی

دفتر کل | دفاتر قانونی

دفاتر کل در زیر مجموعه بزرگی از دفاتر قانونی یا رسمی قرار می‌گیرند که در رویدادهای مالی و حسابداری کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند.

از این رو، برای هر نوع رویداد مهمی باید یک دفتر کل تهیه نمود. ساختار مشخص و اطلاعات بندی دقیق این دفتر می‌تواند شرایط مالی را به بهترین نحو سنجیده و در اختیار کاربر قرار دهد.

دفتر کل شامل ستونهای زیر میباشد:

  • عنوان حساب
  • ستون تاریخ
  • ستون شرح
  • ستون عطف
  • ستون مبلغ

دفاتر دارایی و زیر مجموعه کلانی از دفاتر قانونی

یکی دیگر از زیر مجموعه‌های مهم دفاتر قانونی، دفاتر دارایی می‌باشند که طبق قانون ۹ ماده تجارت فعالان تجاری در آن موظف هستند که به طور گردشی و یا سالیانه دارایی‌های منقول منقول و غیر منقول خودشان را به ثبت برسانند.

البته با توجه به ترازنامه‌ها دیگر این دفاتر یعنی دفاتر دارایی کاربرد خیلی زیادی ندارند و تقریبا منسوخ شده و جای خود را به ترازنامه‌ها داده‌اند.

دفاتر قانونی با دفاتر کپیه تکمیل می‌شوند

بر اساس ماده ۱۰ قانون تجارت کلیه اسناد مربوط به داد و ستدهای مالی در قالبی از دفتر کپیه تهیه و تنظیم می‌شوند. البته به دلیل ظهور فناوری و ایجاد نرم افزارهای مربوطه استفاده از این دفاتر نیز منسوخ شده است.

تا به اینجا راجع به دفاتر قانونی یا رسمی صحبت کردیم. در ادامه به بررسی دفاتر غیر رسمی یا دفاتر کمکی خواهیم پرداخت.

دفاتر غیر رسمی حسابداری | دفاتر کمکی

دفتر غیر رسمی حسابداری

تمامی شرکت‌ها و موسسات نیز قادرند از دفاتر قانونی استفاده ‌کنند، از این رو می‌توانند اطلاعات مالی خود را درون دفاتر غیر رسمی هم به ثبت برسانند.

این دفاتر بر خلاف دفاتر رسمی برای تنظیم اجباری را برای مودیان در نظر نمی‌گیرند و تنها نتیجه‌ای که برای کاربران به همراه دارد، ایجاد دقت بیشتر و در نتیجه سهولت بخشیدن به فعالیت‌ها می‌باشد.

از مهم ترین زیر مجموعه‌های دفاتر کمکی نیز می‌توان به دفتر معین اشاره نمود.

دفاتر معین | دفاتر کمکی

دفاتر معین یکی از موارد مهم برای داشتن یک تنظیم نامه کاربردی برای فعالیت‌های حسابداری و مالی به شمار می‌رود.

مهم ترین عملکرد این دفاتر را می‌توان استخراج جزئیات حساب‌ها مانند توضیحات متنوع، مراودات مالی، جزئیات اطلاعات مربوط به مودیان حقوقی و حقیقی، تراکنش‌های مالی و … دانست.

از زیر مجموعه‌های مهم دفاتر معین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دفاتر معین بانکی
  • دفاتر معین بدهکار
  • دفاتر معین اموال
  • دفاتر معین بستانکار
  • دفاتر معین حساب‌های پرداختی
  • دفاتر معین حساب‌های دریافتی

چه مواردی باعث رد دفتر می شود؟

دفاتر قانونی در پایان سال مالی از اهمیت زیادی برخوردار هستند و به نوعی می‌توان گفت که نقش پر رنگی خواهند داشت.

از این رو در پایان هر سال این دفاتر توسط کارشناس مالیاتی بررسی خواهد شد و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت قانونی رد صلاحیت خواهد شد.

رد صلاحیت بررسی می‌شود و در نتیجه رفع آن باعث ایجاد صلاحیت دفاتر می‌شود. اغلب رد دفاتر به دلیل مشکلات تحریری صورت می‌گیرد.

از اصلی ترین مواردی که باعث رد دفتر می شود:

  • استفاده از دفاتر مالی سالهای گذشته
  • ثبت اطلاعات غیر واقعی
  • ثبت نکردن فعالیت‌های مرتبط
  • استفاده از دفاتری که از پلمپ خارج شده باشند
  • وجود صفحات سفید
  • محو کردن، پاک کردن و مخدوش کردن مندرجات

نتیجه گیری

دفتر رسمی و غیر رسمی به دلیل ارائه کامل جزئیات مالی و حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو ارائه بدون عیب و نقص آن در پایان سال مالی می‌تواند، باعث پیشبرد سریع بسیاری از کارهای مربوط به امور مالیاتی شود.

در این مقاله سعی کردیم به مواردی مهمی از دفتر رسمی و غیر رسمی شرکتها بپردازیم و در پایان به سوال چه مواردی باعث رد دفتر می شود؟ پاسخ دهیم.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*