اطلاعات تماس

021-44893645

MaaliMan.ir@gmail.com

مارا در شبکه های اجتماعی فالو کنید

چه کسانی مشمول ثبت نام در سامانه پایانه‌های فروشگاهی هستند؟ | قانون پایانه های فروشگاهی

چه کسانی مشمول ثبت نام در سامانه پایانه‌های فروشگاهی هستند؟ | قانون پایانه های فروشگاهی

موسسه حسابداری مالی من | اگر بخواهیم بررسی کلی بر روی قانون پایانه های فروشگاهی داشته باشیم، می‌توانیم اینطور بیان کنیم که هر کدام از اشخاصی که سازمان آن‌ها را مقرر می‌کند، موظف هستند تا در سامانه ثبت مودیان ثبت نام کنند.

 به غیر ثبت نام برخی از گروه‌ها مکلفند تا از سامانه پایانه‌های فروشگاهی نیز استفاده کنند.

خرده فروشی‌ها و واحدهای صنفی در بین این گروه‌ جای می‌گیرند.

 این کسب و کارها از آنجایی که با مصرف کننده نهائی به صورت مستقیم در ارتباط هستند، باید از سامانه‌ ثبت مودیان برای انجام امور مالیاتی استفاده نمایند.

اگر مودیان با مصرف کنندگان نهایی در ارتباط نباشند، نیازی به استفاده این سامانه ندارند؛

ولی با این وجود باید تمامی صورتحساب‌های خود را در سامانه مودیان ارسال کنند.

ترتیب ارسال نیز توسط سازمان مقرر و مشخص می‌شود.


آشنایی با خدمات موسسه حسابداری مالی‌‌من: خدمات حسابداری مالی | خدمات ارزش افزوده | خدمات مالیاتی


تاریخ لازم الاجرا شدن قانون پایانه های فروشگاهی    

قانون پایانه‌های فروشگاهی برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

سپس در آبان ماه همان سال توسط شورای نگهبانی به تایید رسید.

تاریخ لازم الاجرا شدن نیز در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ بود.

مهم‌تر از این تاریخ، قوانینی هستند که در پایانه‌ها پابرجا بوده و مودیان و اشخاص باید نسبت به رعایت آن‌ها اقدام نمایند.

مطلب مرتبط: تقویم مالی و مالیاتی ۱۴۰۰

قانون پایانه های فروشگاهی چیست؟ 

مالیات و قانون پایانه های فروشگاهی
قانون پایانه های فروشگاهی

قانون پایانه‌های فروشگاه و سامانه مودیان شامل موارد مختلفی می‌شوند که رعایت تمامی آن‌ها الزامی بوده و از ضرورت بالایی برخوردار هستند.

ماده‌ها و تبصره‌های مختلفی به عنوان قانون پایانه‌های فروشگاه ارائه گردیده‌اند که در ادامه به صورت کامل آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

ماده دوم قانون پایانه‌ های فروشگاهی چه می‌گوید؟

با توجه به ماده دوم تمامی اشخاص وظیفه دارند تا با توجه به ترتیبی که سازمان مربوطه آن را مقرر می‌کند، در سامانه مودیان ثبت نام کنند.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، افرادی که با مصرف کنندگان نهایی ارتباط دارند، مشمول این طرح می‌شوند.

این اشخاص باید آموزش‌های لازم را ببینند و مشاوره‌های زیادی به آن‌ها در جهت توانمندسازی ارائه شوند.

این کار توسط سازمان و اتاق اصناف ایران انجام خواهد شد.

کارگروه در این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است.

افرادی که کار گروه را می‌سازند، گزینه‌های زیر را شامل می‌شوند:

  • نمایندگان سازمان
  • اتاق اصناف ایران
  • وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هر استان

این کارگروه وظیفه دارند تا بررسی‌های لازم را نسبت به افرادی که توانایی استفاده از پایانه‌های فروشگاه و همچنین سامانه مودیان ندارند را انجام دهد.

این بررسی‌ها در زمینه‌های مختلفی انجام می‌شوند که از آن‌ها می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره کنیم:

  • ویژگی‌های جسمی
  • منطقه جغرافیایی
  • سابقه مالیاتی
  • زیرساخت‌ها
  • امکانات سخت افزاری
  • امکانات نرم افزاری

اگر کارگروه تشخیص دهد که این افراد در زمینه‌های ذکرشده ناتوان هستند و یا توانایی کاملی را ندارند،

باید نسبت به توانمندسازی آن‌ها اقدام نمایند. این آموزش‌ها برعهده شرکت‌های متعمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی است.

در صورت عدم صدور صورتحساب الکتریکی مودیان باید نسبت به پرداخت جریمه اقدام کنند.

این جریمه‌ها را باید شرکت‌های معتمد پرداخت کنند.

تبصره ماده دوم قانون پایانه های فروشگاهی

مودیانی که از خدمات مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند و قابلیت عضویت در سامانه مودیان را ندارند، عملکرد آن‌ها در دی ماه سال بعد اعلام خواهد شد.

این امر به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌شود و باید به تاییدیه هیات وزیران برسد.

ماده سوم چه می‌گوید؟

بعد از گذشت حداکثر ۱۵ ماه از تاریخ الاجرا شدن قانون سامانه‌های فروشگاهی، سازمان موظف است تا سامانه مودیان را راه اندازی کند.

مودیان از این طریق میتوانند سامانه ثبت نام کنند.

همچنین این سامانه باید قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی را داشته باشد.


لینک مفید برای شما: مالیات بر تراکنش های بانکی


ماده چهار چه می‌گوید؟

در صورتی که اطلاعات ثبت شده در سامانه صحت نداشته باشند و مودیان در سامانه مربوطه، تخلف کرده باشند، هیچ حقی در رابطه با مراجعه به محل فعالیت مودی ندارند.

در این صورت به اسناد و مدارک آن‌ها نیز رسیدگی نمی‌شود.

فرآیند ثبت نام در سامانه مودیان برای پایانه‌های فروشگاهی | ماده پنجم چه می‌گوید؟

برای اینکه معاملات به صورت کامل و درست ثبت شوند و همچنین مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شود، نیازمند پشت سر گذاشتن برخی فرآیندهای کلی است.

فرآیندی که در سامانه مودیان باید انجام شود، به شرح زیر است:

صدور صورت حساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان و توسط فروشنده انجام می‌شود.

همچنین اگر مودیانی باشند که با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، برای انجام عملیات‌هایی همچون ثبت فروش و صورتحساب الکترونیکی، به پایانه فروشگاهی نیاز است.

یعنی این فرآیند توسط پایانه ذکرشده انجام می‌شود.

حالا اگر خریدار مورد نظر مصرف کننده نهائی نباشد، یعنی به عضویت خود سامانه مودیان درآمده باشد، صورتحسابی که برای او صادر می‌شود، توسط فروشنده انجام می‌گردد.

همچنین این صورتحساب به پوشه خریدار که در سامانه مودیان است، منتقل می‌شود.

این فرآیند کاملا خودکار بوده و به عنوان اعتبار مالیاتی برای او در نظر گرفته می‌شود.

هر دوره سه ماهه‌ای که به اتمام می‌رسد، بدهی مالیات بر ارزش افزوده باید توسط سامانه محاسبه شود.

این امر جزو مقررات به شمار می‌رود.

مودیانی که عضو سامانه نبوده‌اند و یا بدون ایجاد صورتحساب الکترونیکی فروش خود را انجام می‌دهند،  باید اطلاعات خود را در سامانه تکمیل کنند.

این سامانه باید به گونه‌ای طراحی شده که اطلاعات مودیانی که حتی فروش‌های خود را در قالب صورتحساب الکترونیکی صادر نکرده‌اند، به سازمان ارسال شوند.

لینک پیشنهادی: معرفی و آموزش سامانه ثبت نام الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور

جمع صورت حسابها | ماده ششم از قوانین پایانه‌های فروشگاهی چه می‌گوید؟

یکی دیگر از قوانینی که در پایانه‌ها آمده این است که جمع صورتحساب‌هایی که برای هر مودی وجود دارد، نباید بیشتر از حد تعیین‌شده باشد.

این حد تعیین شده سه برابر فروش اظهار نامه مودی بوده که در دوره مشابه سال قبل وجود داشته است.

همچنین صورتحساب‌ها در صورت جمع شدن نیز نباید بیشتر از سه برابر معافیت سالانه باشد.

آیین نامه‌ای که بدین منظور تدوین می‌گردد، نباید به هیچ کدام از کسب و کارها و فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، آسیبی را وارد کند.

این آیین نامه باید از شکل گیری مودیان صوری نیز جلوگیری نماید.

ماده هفتم چه می‌گوید؟

زمانی که صورتحساب‌های الکترونیکی در سامانه مودیان به ثبت می‌رسد، بدین معناست که آن‌ها به صورت خودکار در سامانه فهرست معادلات مالیات‌های مستقیم نیز به ثبت رسیده‌اند.

از این رو فروشنده و خریدار هیچگونه تکلیف و یا پیگیری‌ای در این باره نخواهند داشت.

ماده هشتم

اشخاصی که مشمول استفاده از این پایانه‌ها شده‌اند، باید شناسه یکتای دستگاه کارتخوان بانکی خود را که برای فعالیت‌های شغلی از آن بهره می‌برند، به سازمان مربوطه اعلام کنند.

قانون بعدی

اگر اشخاص به هر دلیلی نتوانستند صورتحساب الکترونیکی خود را صادر کنند، به صورت مرتب باید آن‌ها را در کارپوشه تا ساعت اداری روز بعد اعلام کنند.

این کار می‌تواند از طریق شرکت‌های قابل اعتماد و یا معتمد انجام گیرد.

دیگر مواد قانون پایانه های فروشگاهی

اگر کسب و کاری به صورت دائمی و یا موقت متوقف و یا منحل شد، بدین معناست که بهره برداری از پایانه‌های فروشگاهی نیز با توقف روبه رو شده است.

به همین علت افراد موظف هستند تا مراتب را تا حداکثر ۱۰ روز از طریق شرکت‎‌های معتمد در کارپوشه خود اعلام کنند.

همچنین اگر مودیان حیطه کاری و یا محل فعالیت خود را تغییر دادند، باید تا ده روز آن را در کارپوشه خود به ثبت برسانند.

این مورد نیز می‌تواند از طریق شرکت‌های معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی انجام گیرد.

سخن آخر

تمامی قوانین سامانه پایانه فروشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

به همین علت باید نسبت به تمامی آن‌ها نهایت توجه را داشت.

هیچ کدام از این موارد و قوانین بر دیگری برتری ندارد و به تمامی آن‌ها باید به یک اندازه توجه شود.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*